- Bytedance, het bedrijf achter het populaire video-app TikTok, laat werknemers niet langer na 19.00 uur werken.
- Daarmee is Bytedance het eerste grote bedrijf in China dat breekt met het ‘996-arbeidsethos’.
- Veel Chinezen gaan gebukt onder een moordende 72-urige werkweek, met zes werkdagen van 9 uur ’s ochtends tot 9 uur ’s avonds.
Het Chinese techbedrijf Bytedance, bekend van de populaire app TikTok, verbiedt werknemers nog langer na zeven uur ’s avonds over te werken. Het bedrijf wil daarmee het personeel ontmoedigen om te leven en werken volgens de beruchte 996-werkethiek, schrijft persbureau Bloomberg.
Dit houdt in dat werknemers zes dagen per week van 9 uur ’s ochtends tot 9 uur ’s avonds werken. Dit moordende schema werd lang geprezen door techbedrijven in China, onder meer door miljardairs als Jack Ma van Alibaba en oprichter van JD.com Richard Liu.
Hoewel onbetaald overwerken altijd bij wet verboden is geweest in China, werd 996 gestimuleerd onder jonge werknemers – veelal als een ongeschreven regel – als een manier om de carrièreladder te beklimmen.
Maar de brute arbeidsethos leverde ook veel stress op, een verstoorde werk-privébalans en zorgde zelfs voor zelfmoorden onder personeel.
'996' maakt plaats voor '1075'
Voortaan mogen werknemers van Bytedance alleen van 10 uur 's ochtends tot 7 uur 's avonds werken, van maandag tot en met vrijdag. Of '1075', zoals sommige gebruikers het al op het Chinese social mediaplatform Weibo bestempelen. Wie buiten deze uren of dagen aan de slag wil moet minstens een dag van tevoren toestemming vragen.
Een woordvoerder van Bytedance zegt dat het nieuwe beleid werknemers ontmoedigt om buiten de reguliere werktijden te werken", aldus The Washington Post.
Of de beleidsverandering bij ByteDance het gewenste effect gaat hebben, is onduidelijk. Volgens The Washington Post twijfelen Weibo-gebruikers of werknemers minder zullen gaan werken.
Sommige gebruikers van Weibo opperen dat personeel nu juist gedwongen zal worden om overwerk aan te vragen, als teken van gedrevenheid en inzet voor het bedrijf. Iets waar werknemers bij evaluaties op afgerekend zullen worden.
Xi Jinping wil het leven van Chinezen beter maken
De maatregel komt in een tijd waarin overmatige werken hevig wordt bekritiseerd in China, schrijft Bloomberg. Daarnaast heeft president Xi Jinping landgenoten opgeroepen om te werken aan"'gemeenschappelijke welvaart."
De Chinese overheid waarschuwt werkgevers steeds regelmatiger om zich te onthouden van onredelijke overuren en andere schendingen van arbeidswetten. ByteDance en andere Chinese bedrijven schrapten in de afgelopen maanden al werken op zondag en zevendaagse werkweken die werden afgewisseld met vijfdaagse werkweken.
De missie van de Chinese president is om de welvaart en de levenskwaliteit van de middenklasse te verbeteren, legde China-expert van het Clingendael Instituut Ties Dams eerder aan Business Insider uit.
“De belofte van de communistische partij was jarenlang dat het de extreme armoede in het land zou oplossen. Dat is gelukt en nu is het tijd voor een nieuwe belofte. Xi wil de middenklasse laten opbloeien, maar hij zal daarvoor de economie op bepaalde punten aan banden moeten leggen. Alleen zo kan hij de levenskwaliteit van die groep verbeteren.”
Minder 996, meer kinderen?
Het verdwijnen van de extreme arbeidsethos zou inderdaad de levenskwaliteit van Chinezen kunnen verbeteren. Nu kunnen ouders door hun drukke schema weinig tijd met hun kinderen doorbrengen en Chinezen twijfelen vaak of ze überhaupt moeten beginnen aan een gezin.
Dat is niet per se gewenst in een land dat momenteel de laagste bevolkingsgroei sinds de jaren '50 meemaakt. China dreigt te maken te krijgen met vroegtijdige vergrijzing die het succesvolle economische model van de afgelopen decennia op de proef stelt. De Chinese overheid is er dan ook op gebrand om daar iets aan te doen.
Lees meer over China:
- Dit gaat China doen als vastgoedreus Evergrande omvalt: bescherming huizenkopers heeft hoogste prioriteit
- De crisis rond de Chinese vastgoedreus Evergrande dijt uit: deze vastgoedbedrijven zitten ook in zwaar weer
- De Chinese influencer ‘Lipstick King’ verkocht in 12 uur voor €1,4 miljard aan producten: van Shiseido huidverzorging tot Apple AirPods